måndag 17 september 2007

2011

Förra söndagen var det allmogemarknad i stan.

En bit av Östra centrum var inhägnat med staket och man fick betala femtio riksdaler för att komma in. Hade man inte riksdaler, gick det bra med svenska kronor också.
Vi åkte dit hela familjen och trängdes med en massa andra. En del av de andra var klädda i kläder från 1850-talet. Ibland brast dom ut i skådespel mitt bland alla besökare. Några fint klädda uttryckte förakt för oss som kom i jeans. Några småtjejer i huckle började leka en gammal lek.... Kul grej

Vi knallade runt och tittade på allt dom sålde: bröd, frukt, grönsaker, skinnsaker, honung, äpplen på pinne, doppade i socker eller mandel, diverse slöjd av olika slag, någon tillverkade vispar, någon annan sålde hemlagad marmelad. Säckpipor såldes i ett hörn, intill där skådespelarna spelade upp olika scener under dagen. Mannekänguppvisning var det också. Många fina kläder från epoken 150 år sedan.

Man kunde se en kopia av Sveriges första ånglok, där fanns ponnyridning (vilket skrämde vår lilla katt), och där fanns flera olika sorters mat: strömming, korv och kolbullar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din kommentar på min blogg. Kul att du hittade dit. Jag däremot orkade inte åka till allmogemarknaden i år, även om det är trevligt där. Retar mej lite på att det ska kosta slantar för att kunna gå in och handla. Det känns lite snålt på nåt vis, men är det Småland så är det.

Mårten sa...

Tack för din kommentar på min blogg! Jag ser verkligen fram emot boggibussarna, kommer bli jättespännande! Har aldrig kört boggibuss så det blir en utmaning. Dessutom hörde jag rykten om att det blir på linjer som vi inte har idag, så det blir nog mer linjeutbildning i så fall... Vad är din erfarenhet av boggibussar? Är de svårkörda?

Angående ledbuss tycker jag att de är roliga och smidiga att köra. Trodde det skulle vara mycket svårare att köra sådana än normallängdarna. Vågar inte backa med dem i onödan, men framåt är de suveränt roliga. Men det är ganska skönt att köra en vanlig 11.75 meters buss ibland också...

Mvh
Mårten

Mårten sa...

Då kommenterar jag samma inlägg igen :)

Ja, det blir så med en kameramobil och mycket pauser, samt ett brinnande bussintresse...

Anonym sa...

Det låter verkligen jätteskojigt med en sådan marknad.

Anonym sa...

svar från neko/metrobloggen: yep, buss-snackar-neko det är jag det :) ha en bra dag!

Anonym sa...

Yep!! :D o sen har man lite tråkigt på pauser/ändhållplatser på jobbet oxå ibland . . . :)